انتخاب کفش کوهنوردی
نوشته شده توسط : نیلوفر نصیری

انتخاب کفش کوهنوردی

 

همه کسایی که کفش خوب داشتن می دونن که چه نعمتیه
اما یه کفش خوب چه مشخصاتی داره؟
اگر می خواید کفش بگیرید اول باید تعیین کنید که در چه شرایطی می خواید از کفش استفاده کنید.
-- کوهنورد حرفه ای چهار فصا هستید؟
-- کوهنورد معمولی هستید؟
-- طبعیت گرد حرفه ای هستید؟
-- طبیعت گردی تفریحی کار می کنید؟
هر کدام از این شرایط کفش مخصوص به خودش را می خواد.

انتخاب کفش کوهنوردی

1- کفش کوه:


این کفش ها، کفش هایی سنگین با چندین لایه مختلف، ضد آب، عایق حرارتی خوب و بسیار محکم هستن. کفی کفش خیلی ضخیمه و روی هر سطی به راحتی میشه باهاش راه رفت. خود این کفش ها به دو دسته مهم تقسیم بندی میشن:
الف- کفش های ساق کوتاه: برای کوه نوردی سبک استفاده میشن. ارتفاع ساق اونا کمه و فقط مچ پا را می گیره. سبکتر هستن. ولی در شرایط برفی در صورت نداشتن گتر، ممکنه برف وارد پا بشه.
ب- کفش های ساق بلند: که کفش هایی کاملا حرفه ای هستن. ساق بلند این کفشها باعث میشه در هر شرایطی از پا خوب محافظت کنن.
الان تو بازار انواع این کفش ها وجود داره. کفش های خارجی و ایرانی. خارجی ها که خیلی گرونه و البته با کیفیت بهتر و سبکتر هستن. ایرانی ها هم کفش های خوبی دارن که قیمتشون مناسبتره ولی در عوض حسابی سنگین هستن. یه کفش خوب ایرانی حدود 70-100 تومن مایه می خواد. خارجی ها هم از 200 به بالا

2- کفش کوهپیمایی (Tracking):

 


این کفش ها برای طبیعت گردی های حرفه ای و تا حدی کوهنوردی (فکر میکنم تا 4000 متر) مناسب هستن. در مقابل سرما مقاومت خوبی دارن. نسبت به کفش های کوه سبکتر هستن. در مقابل نفوذ آب مقاوم هستن. مدل ایرانی این کفش ها ظاهرا تو بازار هست، اما من ندیدم و نمی دونم می ارزه یا نه. کسی هم ندیدم که ایرانی این کفش ها را خریده باشه. اما خارجی این کفش ها تا بخوای تو بازار هست. قیمت ها هم بسیار متغیر. از حدود 100 تومن تا 300-400. مارک های معروف این کفش ها هم ایناست:
Lowa
Scarpa
و...

3- کفش های هایکینگ (Hiking):

انتخاب کفش کوهنوردی
استفاده این کفش ها یه رده پایین تر از کفش های ترکینگ هست. یعنی برای ارتفاع های کمتر و شرایط آب و هوایی مناسب تر. وزن این کفش ها سبکتر از مدل های قبلی هست و طبیعتا مقاومت این کفش ها در مقابل سرما و رطوبت هم کمتره. این کفش هم مدل های جورواجوری داره و قیمتش هم در حد قیمت کفش های ترکینگه.

راهنمای خرید:

انتخاب کفش کوهنوردیانتخاب کفش کوهنوردی

پیشنهاد:
1- اگر پول خرید هر سه نوع کفش را دارید که اصولا نیازی به پیشنهاد ندارید. حالشو ببرید ;)
2- اگر پول خرید دو نوع را دارید به نظر من یه کوه و یه هایکینگ مناسبه. متناسب با برنامه پیش رو یکی را انتخاب کنید.
3- اگر پول خرید فقط یک کفش را دارید به نظر من ترکینگ بگیرید به شرطی که برنامه های زمستانه خیلی سنگین نمی رید.
4- کفش دسته دوم هم خوبه، اما ریسک خریدش زیاده. ممکنه سوراخ باشه مثلا :cry: اما اگر خوش شانس باشید حالشو می برید. بنده 4 سال پیش تو زاهدان یه کفش 100 تومنی را خریدم 13 تومن. زوارش در رفته بود و تو نگاه اول 1 تومن هم نمی ارزید. 2 تومن هم دادم یه کفاشی مثل روز اولش کنه. الان 4 سال پامه و لااقل 30-40 تا برنامه نسبتا سنگین باهاش رفتم هنوز کار میکنه.
5- کفشی بگیرید که حتما مچ پاتونو بگیره. احتمال پیچ خوردن پا در مسافرت زیاده که در این صورت فاجعه میشه

 اول كفشاي ايراني:

انتخاب کفش کوهنوردی
1- پوتين سربازي اگه جنسش خوب باشه و اندازش مناسب و فيت،براشرايط غير برف و باران خوبه.بقول دوستان اگه خيس بشه خيس ميشي.زير 4000 متر و باز ميگم غير مرطوب خوبه.چند تا پوتين خوب رو ميشناسم:
-پوتين سربازي كفش ملي خيلي كم توليد ميشه اما خيلي سبك و راحت و ارزونه.شايد عمرش كم باشه اما به راحتيو ارزونيش مي ارزه.هزينه 15 تومن.
-پوتين بهمن.اگه درست بگم ماله سپاهه-تو گمرك همه مغازه ها دارن.خيلي خوبه.از هر نظر.هزينه 30 تومن.
-يه سري پوتين كرم رنگ آمريكايي هم هست كه مدل گورتكسش هم اومده.نميدونم واقعا آمريكايي يا نه اما به نظر بدتر از پوتيناي ايراني نميان.هزينه 50 يا 60 تومن
2-كفشهاي كوه ساده ايراني.قيمتشون بين 20 تا 30 تومنه.از چرمهاي مصنوعي بازيره p.u درست شدن.بعضا راحت و نسبتا استاندارد هستند.2 تاشونو من ميشناسم.يكي كفش كوه باز كفش ملي.خودم 2 سالي پوشيدمش.بدك نيست.دومي كفش كوه سيمپا كه بهتره از باقي هم رده ها.شرايط كاريش از پوتين سربازي خيلي وسيع تره.با گتر تو برف نه خيلي سنگين هم ميشه رفت.
3-كفش هاي كوه كه بين ايرانيا كوهيار بهترينه.برا شرايط حرفه اي ساخته شدند.اما به دليل محكمي و عمر بالا و شايد ايمني بالا در مقابل ضربات و شايد عادت!!! بعضا ديده ميشه كه همه جا ميپوشن.حتي برا جنگل نوردي!!
فقط اينو بگم كه اگه پا رو بزنه ميزنهههه.بايد در آورد تقديم كرد به كسه ديگه.اصلا كفشي نيست كه با پا راه بياد.اما اگه به پاي كسي بخوره برا كوهنوردي كفش مطمئن محكم با عمر بالاييه.هزينه از 80 به بالا.رو راحتيش حساب نكيد لطفا!!
4-كفش هاي تركينگ و هايكينگ اگه ايرانيها سراغ توليدش رفته باشند.توصيه ميشه شما سراغ خريدش نريد.تكنولوژي بالايي ميخان و سطح استاندارد بالا كه در ايران فعلا شرايطشو من سراغ ندارم.

انتخاب کفش کوهنوردی
كفش هاي خارجي:

بين كفشهاي خارجي اولين نكته مهم اينه كه سراغ چيزاي متفرقه و چيني(البته چيني اگه تحت ليسانس برند معتبر باشه قابل تحمله)به نظر من نبايد رفت.دور ريختن پوله.كفش هاي معتبر هم خوب گرونه.نكته اصلي اينه كه پول به راحتي ميديد.نه به عمر بالا.بنابر اين هزينش شايد 4يا 5 برابر كفش ايراني باشه.اما اگه كسي راحتي در اولويت باشه براش،مخصوصا خانوم ها!! بد نيست كه دست به جيب بشوند.
برند هاي معتبر،رده بندي هاي استانداردي دارن كه بسته به نياز بايد انتخاب كرد.هايكنگ و تركينگ و بك پكينگ و بالاتر.هزينه از 160-به بالا.
سالامون يكي از معروف هاست.به نظرم برا هايكينگ و اينكه تو خيابون با جين بپوشي بهتره.يه كم ضعيف هستند.
اسكورپا از اولي بهتره.در همه رده كفش داره.به نظرم برا كسي كه هر هفته كوه ميره 2 سالي كار كنه.اما بيشترش به شانس بستگي داره.
از همه اونا بهتر لاسپورتيوا هست.lasportiva. تو ايران هم نماينده داره.كفشاي تركينگ به بالاش كه بالاي 220 تومنه ميگويند كه چيني نيست.و ميگويند كه در همون شرايط ميانگين 4 سالي عمر ميكنه برا آدم.
جمع بنديم كه البته شخصي برا خودمه اما دوست دارم بگم اينه كه :
كلا اگه سراغ كفش خوب و گرون رفتيد اينو بدونيد با يه كفش نميشه همه جا رفت.و خرابش كرد.تفكر حرفه اي و مند بالا هزينه خاص خودشم داره.به خاطر همين خيلي از دوستان اهل دل و دنيا ديده با همون كفشاي ايراني دندون طمع رو ميكشن و خودشونو راحت ميكنن.
اگه كسي فقط طبيعت گردي ميكنه من به جاش باشم تركينگ ميخرم.مخصوصا برا آقايون هايكينگ سبكه.تحلمل وزن بالا رو هم ندارن!!
اگه كسي هم طبيعت ميره هم كوه يه كم خفن! من اگه باشم بك پكينگ.اما اين كفش بك پكينگ رو تو برف خرابش نميكنم.3 فصل استفاده ميكنم برا برف يا همون كفشاي كوه ايراني يا اگه پولدار باشم يه كفش مناسب برف كه اصطلاحا چند پوش ميگن از همون برندهاي معروف.

بعضي از برندهاي معروف كفش كوه‌نوردي:

lasportiva: در میان کفش های سنگین کوه‌نوردی می‌توان به لسپورتیوا اعتماد کرد. این مدل ایتالیای الاصل در بازارهای اروپا طرفداران زیادی دارد.اين نوع کفش‌های به تعداد محدود در شهر val di fiemme  ایتالیا تولید می شوند.

Meindl: مایندل محصولی آلمانی ا ست که کمتر در ایران به چشم می خورد. کیفیت عالی همراه با رعایت اصول ارگونومی، مطابق با استاندارهای جهانی تولید شده، اين نوع كفش‌ها را مي‌توانيد در نمونه‌های کوه‌پیمایی و کوه‌نوردی بیابید.

سیستم MFS

Vacuum

در طراحی پاشنه و زیره اين نوع کفش‌ توانايی جذب شوک‌های گام‌برداری را بالا برده و فوم برگشت‌پذیر در بدنه کفش کاملا با زوایای پا منطبق می‌شود. در ضمن  تولید اين کفش در خود آلمان است.

SALEWA: سالیوا هم یکی از معروف‌ترین نمونه‌های اروپایی است که بیشتر اصالت آلمانی دارد و در اکثر نقاط جهان به عنوان یکی از یاران دیرینه کوه‌نوردی به شمار می‌آید.

در تولید این کفش نیز استانداردهای جهانی رعایت شده و در کل کفشی قابل اطمینان است.

انتخاب کفش کوهنوردی

LOWA: لووای آلمانی نیز متولد ۱۹۲۳ می‌باشد و در ایران معرف حضور اکثر کوه‌نوردان است. زیره ویبرام و کف شوک‌گیر با سیستم PU، همراه با محافظ‌های لاستیکی دور بدنه، کارايی منحصر به فرد و دوام بیشتر را برای کفش تضمین می کند. استفاده از گورتکس نیز در ساختار کفش، قابلیت تنفس و ضد تعریق را به مزایای کفش اضافه می‌کند. سگک‌ها در این کفش علاوه بر نمونه‌های فلزی، نمونه‌های جدید تسمه‌ای می باشد که امکان شکستن و یا کنده شدن سگک را به صفر می‌رساند.

SCARPA: این برند نیز محصولات خود را در کشور ایتالیا و با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز تولید می‌کند، و دارای تنوع مدل فراوانی است و اغلب مدل‌ها در داخل کشور موجود و قابل تهیه است.

zamberlan: اين كفش هم در ایتالیا تولید مي‌شود. کفش های زامبرلن ایتالیا دارای تنوع مدل زیادی هستند و تمام مدل های روز آن را در ایران می‌توان سفارش داد. کیفیت بالایی دارند و کفش‌های پیاده‌روی و کوه‌پیمایی آن جزو بهترین محصولات هستند.

انواع کفش ها در ورزش کوهنوردی با شرح کامل

 امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی بنا به نوع برنامه را براساس قابليت و کارايي تقسيم بندي مي شوند. براي تهيه کفش بايد به کارايي خاص آن توجه داشت. اکثر کفش های کوهنوردی در مدل هایی مردانه و زنانه عرضه میشوند و نام دسته هر یک در شرکت تولید کنند می تواتند متفاوت باشد.

کفش کوهپيمایی ( Trekking)

انتخاب کفش کوهنوردی

شامل کفش هاي که وزن سبکی است، دارای ساق‌بلند (14 تا 19 سانتی‌متر) است، تا مچ پا را محکم نگه‌ داشته و خوب محافظت کند. زیره این کفش تاحدی انعطاف پذیر است و رویه آن عموماً پارچه های ضد آب یا چرمی است.


کاربرد:
• صعود ارتفاعات بدون برف و يک روزه در 3 فصل اول سال
• پیمایش کویرها، جنگلها به صورت چند روزه

برندهای معتبر:

ایرانی: لاوان، پایار، تبریز کسرا، آسیا ( فروش در خیابان منیریه) قیمت بالای 200 هزار تومان

خارجیBESTARD , SCARPA ,MAMMUT, ASOLO, lA SPORTIVA , MILLET  بالای 500 هزار تومان

توجه:

• هرگز برای برنامه های حتی یک روزه زمستانه، نپوشید!
• به دليل داشتن دوخت بروي کفش نبايد از با آن ها در مسير هاي سنگ لاخي يا فرود از شن اسکي استفاده کرد.
• پوتین سربازی یک نمونه ارزان و البته کفی (زیره) ضد لغزش ندارد، بنابراین دور آن را یک خط بکشید. لطفا!

 


 

کفش کوهنوردي (Mountaineering)

شامل کفش هاي نيمه سنگين کوهنوردي است. دارای ساق‌بلند (14 تا 19 سانتی‌متر) است، تا مچ پا را محکم نگه‌ داشته و خوب محافظت کند . زیره این کفش کمی انعطاف پذیر است، 
کاربرد:
• برنامه و صعودهای چند روزه 3 فصل
• برنامه های صعود زمستاني یک روزه ( اگر لايه گورتکس داشته باشد)

 

برندهای معتبر:

ایرانی: لاوان ، پایار ( فروش در خیابان منیریه) قیمت بین 185 تا 225 هزار تومان

خارجی: BESTARD , SCARPA ,MAMMUT, ASOLO, lA SPORTIVA , MILLET  بالای 800 هزار تومان

 توجه:
• هرگز برای برنامه های که چند روزه زمستانی نپوشید، احتمال یخزدگی انگشتان پا بیشتر میشود!

 انتخاب کفش کوهنوردی


کفش کوهنوردي سنگين یک پوش (High Mountain)

کفش هاي تک پوش سنگين و بسيار قوي کوهنوردي است، زیره این کفش انعطاف پذیری ندارد، تمام آن ها قابليت نصب گرامپون را دارند و برای حرکت روی برف و یخ طراحی شده اند.


کاربرد:
برای صعودهای زمستانه در ارتفاعات کمتر از 5000 متر
برای صعودهای فنی در یخنوردی و میکس 

برندهای معتبر:

ایرانی: لاوان

خارجی: BESTARD , SCARPA ,MAMMUT, ASOLO, lA SPORTIVA , MILLET  بالای 900 هزار تومان


توجه:
• این کشفها ضدآب بوده و دوخت با نخ ندارند، رویه کفش با چسب یا دوخت ذوبی به زیره میچسبد و دارای تاریخ انقضا هستند!(به تاریخ تولید کفش دقت کنید)
• بدلیل زیره غیر انعطاف پذیر آن، تنها بروی برف و یخ به کارمی رود!
• هرگز کفشهای کوهنوردی سنگین در مکانهایی که برف وجود ندارد، نپوشید، خیلی زود، پایتان تاول خواهد زند!

 انتخاب کفش کوهنوردی


کفش کوهنوردی سنگین دو پوش (Expedition)

کفش هاي کوهنوردی سنگین دو پوش سنگين و بسيار قوي کوهنوردي است. زیره این کفش انعطاف پذیری ندارد. يک پوش آن کفش کوچکی و هم اندازه پای کوهنورد است و بجاي بند کفش داراي چسبک برای بستن آن استفاده میشود و اين کفش درون کفش اصلي که بزرگتر است قرار مي گيرد . در زمان استراحت با کفش کوچک داخل چادر  میشوند، تمام آن ها قابليت نصب گرامپون را دارند. 

کاربرد:

• صعود قله های 7000 متری در فصل صعود(بهار و تابستان)
• صعود قله های کمتر از 7000 متر در (پاییز و زمستان)
• یخنوردی در ارتفاعات بسیار بلند

برندهای معتبر:

خارجی: BESTARD , SCARPA ,MAMMUT,ASOLO, lA SPORTIVA , MILLET  بالای 1.2 میلیون تومان

توصیه:
• در مسیرهای غیر برفی هرگز استفاده نکنید. (باعث تاول پا میشود)

• پس از خرید و قبل از استفاده از آن در یک برنامه سنگین، آنها را در یک برنامه سبک به پا کنید و بیازمایید.

• هرگاه با یک کفش جدید به کوه میروید به محض ایجاد سوزش در نقطه ای از پایتان سریعا آنرا با چسب بپوشانید. ادامه حرکت با همان وضع پاهایتان را زخم و حرکت را آزار دهنده میکند.

• به علت سنگین و حجیم بودن این کفشها در هنگام حرکت روی شیبهای کم و مخصوصا سراشیبی ها بند پوش داخلی را باز یا شل ببندید تا راحت تر حرکت کنیدو
در برنامه های فنی و استفاده از کرامپون بند ها را محکم تر ببندید تا پای شما در کفش بازی نکند.
همیشه در طول برنامه کفش را خشک نگاه دارید.

• از گتر مناسب استفاده کنید. استفاده از سوپر گتر ها که تمام سطح کفش را میپوشانند در افزایش نگهداری گرما موثرند.
• پوش داخلی کفش را با خود به کیسه خواب ببرید تا برای استفاده در روز بعد گرم بمانند. به پا کردن یک کفش یخ زده گاهی موجب یخزدگی انگشتان پا قبل از حرکت میشود.
• جوراب خوب نقش مهمی در افزایش کارایی کفش شما دارد. جوراب اضافه را فراموش نکنید.
مراقب سنگها باشید. جنس پوش خارجی بعضی از این کفشها سخت بوده و ممکن است در اثر ضربه شدید بشکند.
• در شرایط اضطراری یا در مواقعی که از کفش دوستانتان استفاده میکنید، میتوانید با پوشیدن جوراب اضافه یا کم و زیاد کردن کفه کفش، سایز آنرا یک شماره کم و زیاد کنید.
اضافه بند کفش را در ساق کفش یا گتر جمع کنید. باز کردن بند کفش یخ زده شما را دچار دردسر میکند. مخصوصا اینکه مجبورید برای اینکار دستکش خود را نیز درآورید.
• یک توصیه دوستانه از خرید کفشهای پلاستیکی (رویه فایبرگلاس) دو پوش خودداری کنید. 

انتخاب کفش کوهنوردی


کفش های هيماليانوردی (Expedition)

شامل کفشی سه پوش سنگين و بسيار قوي کوهنوردي است، زیره این کفش انعطاف پذیری ندارد، پوش اول آن یک گتر بلند است که بر روي کفش قرار مي گيرد و به دور کفش دوخته شده و تمام رويه و اطراف کفش را در بر مي گيرد. تمام آن ها قابليت نصب گرامپون را دارند. این کفشها برای شرایط بسیار سرد و صعود برف و یخ ساخته شده اند.

کاربرد:
صعود ارتفاعات 8000 متری هیمالیا 
صعود ارتفاعات بالای 7000 متر در زمستان

برندهای معتبر:

خارجی:  SCARPA ,ASOLOMAMMUT, MAMMUT, lA SPORTIVA , MILLET  بالای 3 میلیون تومان

انتخاب کفش کوهنوردی

 


کفش یخ نوردی

این کفشها شبیه کفش سنگنوردی، سبک بوده فقط دارای کرامپونهای دائمی متصل به کف کفش است.

کاربرد:

برای مسابقات و صعودهای سرعتی در یخنوردی

برند معتبر: lasportiva , MAMMUT 

 انتخاب کفش کوهنوردی


کفش هاي راهپيمائي (Walking)

شامل کفش هايي بدون ساق و بسیار سبک است که در مسير هاي ساده، کفی قابل استفاده بوده و عموما در کفه آن از شکوک گير استفاده شده است.

برندهای بسیار زیادی در زمینه وجود دارد، بهتر است زیره این کفش نیز ویبرام باشد...

انتخاب کفش کوهنوردی


کفش سنگ نوردي (Climbing)

اين کفش ها که اصطلاحا کتاني سنگ نيز ناميده مي شودند  با شکل خاص و مواد خاصی تولید می شود. و برای صخره نوردی، دیواره نوردی و سنگنوردی داخل سالن کاربرد دارد.

تا اینجا کار موارد گفته شده برای کفشهای کوهپیمایی و کوهنوردی و یخنوردی بیان شد، شرایط در کفش سنگنوردی به صورت زیر است.

برندهای معتبر

ایرانی: لاوان 

خارجی: , SCARPA , lasportiva  بالای 200 هزار تومان

 

 انتخاب کفش کوهنوردی

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: کفش کوهنوردی , ,
:: برچسب‌ها: کفش کوهنوردی , انتخاب کفش انتخاب سایز کفش , نگهداری کفش , بستن صحیح بند کفش , برند های کفش ,
:: بازدید از این مطلب : 24179
|
امتیاز مطلب : 342
|
تعداد امتیازدهندگان : 115
|
مجموع امتیاز : 115
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 مرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: