جوراب مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی
نوشته شده توسط : نیلوفر نصیری

جوراب مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی

جوراب باعث بوجود آمدن يک لايه در زير پا می شود و پا را گرم می کند و از اصطکاک بين پا و کفش جلوگيری می کند. جورابهايی که از پشم يا مواد مصنوعی درست شده اند، می توانند اين وظايف را انجام دهند ولی جورابهای نخی اين قابليت را ندارند. جورابهای نخی خيس و از آب اشباع می شوند و به پا می چسبند و پوست پا را نازک می کنند و باعث بروز تاول می شوند.

جوراب کوهنوردی


جوراب بايد عرق پا را به خود جذب کند. از آنجايی که کفش ها قابليت تنفس کردن و بيرون دادن بخارو عرق پا را ندارند، تا زمانی که کفش ها را در نياوريد، عرق پا در کف آنها جمع ميشود. جورابهايی از جنس الياف مصنوعی (مثل پوليستر، نايلون و آکريل) سريع تر از جورابهای پشمی خشک می شوند.
خيلی از گردشگران دو جفت جوراب روی هم می پوشند. جوراب مجاور پا يک جوراب نازک نخی است كه عرق را از پا دورميکند و به نوعی درجريان کار خشک باقی می ماند. جوراب دوم کلفت و ضخيم تر انتخاب می شود تا بتواند رطوبت عرق پا را از جوراب ديگر جذب کند و تشکيل لايه ای در زير پا بدهد. بعضی ها هم يک جفت جوراب نيمه کلفت يا کاملاً کلفت از جنس پشم يا مواد مصنوعی را ترجيح می دهند.
البته استثناهای زيادی وجود دارند. سعی کنيد طوری جوراب بپوشيد که بتوانيد پاهای خود را در کفش تکان بدهيد. جوراب اضافی نبايد باعث محدود كردن گردش خون و ايجاد گرما در پا شود.
قبل از اينکه جوراب به پا کنيد نقاطی که در آنجا احتمال تاول زدگی وجود دارد، مثل پشت پاها را با نوار چسب زخم بپوشانيد. اين کار خصوصا" هنگام پوشيدن کفش نو كه هنوز جا باز نکرده است و نيز در آغاز فعاليتهای راهپيمايی که پاهای شما هنوز قوی نشده اند، بسيار موثر است. يک راه موثر ديگر جهت جلوگيری از ايجاد تاول ، زدن پودر به پا، روی جوراب و درون کفش است.

جوراب مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی
اگر يك جوراب ضدآب با قابليت تنفسی (گورتكس) را روی یک جوراب معمولی بپوشيد در محيطهای خيس می تواند خیلی مناسب باشد. جورابهای گورتکس مانند کفش های با لايه گورتکس عمل می کنند، با اين تفاوت که ساق آنها بلندتر و نرم تر است.

جوراب کوهنوردی


در يک هوای بسيار سرد می توان يک جفت جوراب ضد آب بين دو جوراب اصلی پوشيد. جورابهای ضدآب قابليت تنفسی بودن يا تهويه هوا را ندارند. در نتيجه در نگاه اول ممکن است مخالف استراتژی لايه ای که در اين بخش بيان کرديم به نظر برسد. اما به مثال ليوان چای فکر کنيد. هرچند گذاشتن درپوش روی ليوان باعث تعرق از درون می شود ولی خود چای هم به دليل حبس شدن بخار گرمتر می ماند . جورابهای ضدآب برای هوای بسيار سرد که خطر سرمازدگی وجود دارد، وسيله مناسبی می باشند. البته اگر خيس بودن پاها برای مدت زيادی ادامه پيدا كند، پا پوسته پوسته خواهد شد. اگر جورابهای ضدآب استفاده می کنيد، حداقل روزی يک بار پاهای خود را خشک کنيد.
جورابهای مخصوص راه پبمايی و كوه نوردی گزينه‌ بسيار مناسبی هستند زيرا دارای الياف تركيبی پشم و نايلون هستند و محلهای تحت فشار و حساس نيز تقويت شده‌اند

 

جوراب مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی

 

تاول و زخم پا مي‎تواند فعاليت شما را تعطيل کند، اما سيستم پوشيدن جوراب با اندازه صحيح و مناسب فعاليت شما، پاي شما را در فعاليتهاي گوناگون راحت و خشک نگه مي‎دارد.

جوراب با اندازه صحيح از Hot Spot جلوگيري مي‎کند.
يک جوراب با سايز مناسب تقريباً اندازه يک کفش با اندازه صحيح مهم است. جوراب و پوتين چيزهايي هستند که در کنار هم مي‎توانند راحتي پاي شما را فراهم کنند.
• Socks Should not change or modify the fit of your shoes.
• اگر جورابها زيادي بلند باشند، از وسط خم مي‎شوند و اين باعث ناراحتي، قلنبه شدن وسط پا و حتي ايجاد تاول می‌شود.
• اگر جورابها خيلي تنگ باشند، گردش خون را محدود مي‎کنند و پنجه پاي شما حرکتش کمتر مي‎شود در نتيجه صدمه خواهيد ديد.

جوراب کوهنوردی

Selecting socks, there's lot and lots
انتخاب جوراب، فراوان و فراوانند
انتخاب بهترين جوراب بستگي به نوع پوتين و نوع فعاليتي که قرار است انجام شود، دارد و آب و هوا.

جورابهاي آستري Liner Socks

جوراب کوهنوردی
هم مي‎تواند تنها پوشيده شود و هم با يک لايه ديگر. مناسب براي ورزشهايي مثل پياده‎روي. طراحي آن به گونه‎اي است که بافت نازکي دارد تا رطوبت را خارج کند و پا خنک و خشک و راحت بماند.

 

جوراب مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی

 

سبک Ligh Weight

جوراب کوهنوردی
براي پياده‎روي، بالا رفتن از شيبها و کوهپيمايي در هواي گرم. در بافت خود چگالي متوسطي دارد و در قسمت پاشنه و جلوي پا ضخيمتر است. قسمت بالايي نازکتر است و قابليت ننفس بيشتري دارد و مناب براي پوشيدن با جورابهاي Liner


نيمه سنيگين Mid weight

جوراب کوهنوردی
جورابهايي که در سرتاسر خودشان لايه اضافي دارند و مناسب کوهپيمايي و پوتينهاي Back Packing (صعودهاي بارکشي). انتخاب شايسته‎اي براي صعودهاي 3 فصله و فعاليتهاي هوازي ملايم. براي پوشيدن روي جورابهاي Liner

سنگين Heavy Weight

جوراب کوهنوردی
براي فراهم کردن بيشترين عايق در هواي سرد و فعاليتهاي زمستاني. خصوصيت آنها اين است که بين کفي کفش عايق مي‎شود تا گرماي بيشتري را حفظ کند. طول بيشتري دارند تا ساق پا را حفظ کنند اين جورابها را نيز با Liner بپوشيد.

 

جوراب مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی

 

* - توجه کنيد که يکي از اين سيستمها اگر تنفس نداشته باشد بقيه هم کار خود را صحيح انجام نمي‎دهند.
* - علاوه بر اين جورابها، جورابهاي ديگري ديگري هم هستند که تخصصي ترند يا جديد هستند مثل جورابهاي Wind Stopper. در صورت داشتن اطلاعات اضافي براي ما بفرستيد.


مواد Materials
الياف مصنوعي يا پشم رطوبت را از پاي شما مي‎گيرد و خارج می‌کند و اين مواد از کتان بهتر هستند.
جورابهاي ضخيم وقتي با يک بافت طبيعي و مصنوعي ترکيب شوند مي‎توانند مثل سيستمهاي لايه‎بندي پوشاک يا جوراب رطوبت را خارج کنند.
پيشرفت دريافتن منابع و ساخت پشم منجر به افزايش کيفيت مي‎شود. پشم به طور طبيعي خاصيت انتقال رطوبت و عرق دارد و خصوصيات عايق بودن پشمها و يا بافتهاي نرم مثل پشم گوسفند مرينوس مناسبترين گزينه براي جورابهاي با کيفيت بالا هستند. 

جوراب کوهنوردی

 


 منبع : ایرانکوه

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: تجهیزات , ,
:: برچسب‌ها: جوراب , جوراب کوهنوردی , گرما , تجهیزات سفر , وسایل سفر , انتخاب وسیله سفر , برنامه های طبیعت گردی , تور یک روزه , برنامه چند روزه , برنامه های چند روزه , برنامه یک روزه گردش در شهر , طبیعت , طبیعت گردی , کوهنوردی , ,
:: بازدید از این مطلب : 2124
|
امتیاز مطلب : 193
|
تعداد امتیازدهندگان : 65
|
مجموع امتیاز : 65
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: